Kenape saya tak main facebook??

http://homepage.mac.com/rmansfield/thislamp/files/page0_blog_entry613_1.jpg

Bahkan Google pun tak akan sanggup mengalahkan Facebook. Itulah yang sedang dicanangkan oleh Mark Zuckerberg—pengasas Facebook. Seperti kita ketahui, Google adalah mesin pencari paling popular di internet masa ini, dan untuk menemukan segala hal di dunia maya, maka Google menjadi penyelesaikan utamanya.
Namun, oleh Zuckerberg yang seorang Yahudi, hal itu sedang diusahakan tak akan terjadi di Facebook. Artinya, Google tak boleh mengakses dalaman Facebook. Zuckerberg tengah membangun sebuah software: menjadikan Facebook sebagai internet itu sendiri.
Kepopularan Facebook nampaknya sekarang sudah menindas semua web sejenis, seperti Twitter, My Space, Friendster (oh, masih ada ya?), dan sebagainya.
Untuk semakin membuatnya dominan di dunia maya, Zuckerberg telah berkerjasama dengan FriendFeed yang diyakini akan semakin melebar-luaskan Facebook yang ketika ini mempunyai “umat” sekitar 250 juta orang di seluruh dunia.
Tujuan dari Zuckerberg sudah terlihat begitu jelas, bahwa Facebook akan boleh mengawal jalan fikiran setiap orang penggunanya. Bayangkan, jika semua pengguna menggunakan internet memiliki akaun di Facebook, maka dunia pun akan semakin mudah digenggam.
Tanda-tanda Facebook menjadi tamak dan menjadi “one man show” di internet sudah semakin jelas. Tahun ini, seperti ditrbit dari Reuters, keuntungan Facebook mencapai 500 juta Dolar Amerika. Bahkan, menurut Marc Andreessen, salah satu pemilik saham Facebook, tidak lama lagi keuntungannya akan menyentuh angka billion dolar. Pendapatan ini tak hanya diraup dari keuntungan iklan, melainkan juga dari pautan yang dibuat oleh laman2 web lain. Ketika ini, jaringan pautan Facebook telah mencapai 10.000 laman.
Dengan pengguna sekitar 200 juta umat, web semacam ini bahkan boleh saja mendirikan negara online. Tahun lalu Zuckerberg berhasil menempati posisi teratas dalam senarai pengusaha terkaya paling muda versi Forbes. Perusahaannya bahkan boleh bertahan, dan meningkatkan pendapatannya di ketika krisis kewangan melanda dunia. Dalam krisis kewangan beberapa waktu lalu, nilai penjualan Facebook mencapai 300 juta Dolar Amerika. Tahun ini, dengan jumlah karyawan mencapai 1000 orang, nilai penjualan Facebook pada tutup tahun 2009 nanti diperkirakan mencapai 500 juta Dolar Amerika atau setara dengan Rm5 billion!
Satu hal yang harap diingat, bagi kita kaum Muslim adalah jangan sampai kita menjadi sesuatu yang beku dalam berinteaksi di internet, menyatakan bahkan hal kecil yang kita alami dan rasakan, sementara “tangan-tangan besar” yang tak terlihat sedang mempersiapkan ,emyerang terhadap dunia Islam.
(sa/reuters/guardian/eramuslim)

gua masih setia dengan fs...bukan gua x pernah layan facebook,myspace,hi5,twitter,e-kawan (masih wujud ke??),kawanster,multiply,blogdrive,mirc,ym....gua start fs dr tahun 2003 n maintain smpai skrg....berbalik pd tujuan asal..masa moda2 dulu boleh laa nk cari awek laa kunun2....skrg dah x dek dah mende2 tu...wa bukan fs pun sbb nk tgk group discussion....selain tu wa online untuk baca blog2 yg wa feed dlm googlereader.....si cik nad i harap u paham kenapa i x xtivate akaun fb i yg u dftar tuh...zaman remajaku sudah berlalu....

bagi yang x tahu fs pernah menjadi port link ke website blue sekitar tahun 2003...masa tu laa aku start baca my1sttime.....hahaha....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Kenape saya tak main facebook??"

Related Posts with Thumbnails
Daisypath Anniversary tickers