jgn sangka diri beriman..


Kadang-kala kite tak sedar.. adakah diri ini sudah terlalu baik.. adakah diri ini sudah begitu sempurna.. tak semestinya kite sembahyang ckup, ditambah dengan sembahyang sunat lagi. puasa sunat lagi, mengaji berlagu lancar, kite memang telah beriman...namun hakikatnya dr segi kemanusiaan, hubungan sesama manusia kite gagal, kite abaikan tanggungjawab kite sbg seorang anak, kite abaikan tanggungjawab sebagai seorang pelajar dan kite abaikan tanggungjawab kite terhadap rakan-rakan kite.

Tak semestinya orang2 yang beriman sahaja yang mampu menunjukkan jalan yang betul kepad kite.. banyak yang kite boleh pelajari melalui org yang salah. kadang-kadang, di sebalik kisah mereka ade tersirat kebenaran. jgn memandang rendah pada mereka. kadang-kala pemikiran org yang tidak bertudung lebih baik. lebih banyak memberikan pengajaran kpd kite. kadang-kala pemikiran sesetengah org yang "beriman" masih lagi tertutup, lantaran kehidupannya berada di koloni yang same. saye lebih hormat pd mereka yang di lahirkan di dalam koloni masyarakat yang lebih terbuke, namun namun tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnye sbg sorg umat islam.

Pemikiran primitif perlu dikikis supaya generasi kini tidak memandang Islam itu membebankan. Islam itu indah. Islam itu sempurna. kedamaian terase. iman tak dapat dilihat apetah lagi mengakuinya. Hanya Allah shja tahu tahap keimanan kite dan sebagai seorang ISLAM, kite harus sentiasa merendah diri, dan memperbaiki diri dan amalan kite. hanya sekadar pemikiran terhdap pemerhatian terhadap persekitaran. mungkin diri ini tidak layak untuk berkate ape2.. namun aku hamba Allah juga, yang mempunyai minda dan mulut untuk berbicara tentang ini.. Wallahuaa'lam..

btw, kpd meka-meka yang sedang berubah ke arah lebih baik.. teruskan usaha. niat telah ade, sesuaikan dgn langkah dan tindakan selepas ini..
biar slOw2 tp istiqamah.. Do rite, Think Rite!


Siyesnye daku berbicara..
:P blueweks!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

4 Response to "jgn sangka diri beriman.."

  1. imHepPie says:
    September 15, 2009 at 10:07 AM

    cik nad dear...nape cam kenal je entri neh..wahaha..cam ada yg x kena...sapakah??daku taw haha

  2. ♥ Cik NaD ♥ says:
    September 15, 2009 at 10:15 AM

    nasib le sesiape trase..
    huk2.. tak bemaksud ape2 pOwn..
    lalalaaaa...kite ni sapelah sangat mi tuk berkate2..

  3. Anonymous Says:
    September 21, 2009 at 10:07 AM

    huh cam tak caye cik nad boleh menulis sebaik ini. leh tulis novel la plak pasni..

  4. ♥ Cik NaD ♥ says:
    September 21, 2009 at 5:16 PM

    huh.. dun judge a book by its cover taw.. huhu..

Related Posts with Thumbnails
Daisypath Anniversary tickers